Jij moet weten dat ik jouw normen en waarden waardeer en respecteer.
IK vind dat als ik iets via een webshop bestel ik het morgen in huis moet hebben… kwestie van normen en waarden.
Of in ieder geval moet het er overmorgen zijn.
Snelheid van handelen is dan een noodzaak.
Dus wat gij wil dat u geschied doe dat ook een ander aan.
Er kwam een bestelling binnen voor 3 artikelen, waaronder pasta in de vorm van fietsjes… Na voorraad grondig onderzocht te hebben waren die nou net niet meer op voorraad, wel auto’s, vrachtwagens, stieren, kippen, locomotieven en hartjes.
Dus direct klant een mailtje gestuurd met de melding en het voorstel 2 zakjes andersoortige pasta te sturen. De volgende ochtend nog geen reactie dus het opgegeven telefoonnummer gebeld. De man wist van geen bestelling, zijn vrouw was daar waarschijnlijk verantwoordelijk voor.
Ik heb de case uitgelegd, waarbij zijn totaal voor mij onverwachte reactie. Er sterven in de derde wereld dagelijks tienduizenden mensen aan ondervoeding. En jij valt mij lastig over pasta in een bepaald vormpje?????????????
Stilte, stilte, stilte.
Uiteraard had de man gelijk, maar voor hetzelfde geld was hij boos geworden omdat iets op de site staat dat niet op voorraad was.
Wijze les van die dag: ook in zaken doen geldt: ga er niet van uit dat je klant of leverancier dezelfde normen en waarden heeft als jij en anticipeer op de communicatie.
Zaken doen is 90% luisteren.