Weer een bijeenkomst georganiseerd door Rabobank Lunteren-Woudenberg en Rabobank Rabobank Vallei-Rijn in Cinemec te Ede.
Thema : we gaan van geld naar mobiel betalen waarbij je geen munten of briefjes meer bij je hoeft te hebben.
Bertus van Kamp van Rabobank Nederland deed een duit in het zakje mbt de wijziging naar 1 europese markt met zowel de noodzakelijke administratieve aanpassingen voor bedrijven als de technische aanpassingen voor de banken. Vanaf 1-2-2013 is er de eurobetaling en vanaf 1-2-2014 de euroincasso.
Daarna Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. Hij bevestigde de explosieve groei van het aantal internetwinkels, in 2011 37.500 stuks, waarbij 50% onder de € 10.000,00 jaaromzet blijft. Winkels hopen hun omzet op het niveau van 2010 te kunnen stabiliseren terwijl de digitale omzet met 10% plust.
Van de 12 miljoen internetters zijn er 10 miljoen actieve bestellingen, waarbij de gemiddelde bestelling € 116,00 bedraagt.
De grooste reden waarom een bestelwens niet omgezet wordt in een bestelling zijn de hoge verzendkosten.
Trends
- Consument is heilig !
- Fast is better than slow
- Merken gaan via het net verkopen
- Consumenten adopteren nieuwe kanalen
- Retail laat kansen liggen
Vervolgens een zeer inspirerende presentatie van Edwin de Ron, Productmanager bij Rabobank Nederland, over online en mobiel betalen. Je kunt op afzienbare termijn cashless door het leven gaan.
Opmerkelijke vraag : wat zou u hebben gedaan als u
- vanmorgen zonder mobiel het huis uit was gegaan? En mass : terug !
- vanmrogen zonder portemonee het huis uit was gegaan? Collega lenen, niets uitgeven etc.
- DUS : mobiel is belangrijker dan portemonee Als je al alles met je telefoon doet, dan wil je er ook mee betalen.
Betaling :
- 2010 swipen schuiven door het pinapparaat
- 2011 dippen waarbij de pas nog vaak wordt achtergelaten..
- 2012 tikken (je tikt op je mobieltje)
QR code, niet meer een webadres intoetsen, maar een app opladen, richten en je gaat direct naar de webpagina. Voor de adresgegevens of direct naar een artikel.
Het nieuwste is MyOrder. Inloggen, zoekenmogelijkheden op horeca, bioscoop, thuisbezorgd, eenementen, parkeren. Bestellen, betalen en klaar!
De Rabobank is de eerste die hiermee begint. Als het net zoveel kost 2e te zijn als eerste, waarom dan niet?
Binnen 2 dagen had ik mijn eerste pizzabestelling via MyOrder besteld en ontvangen, geen cash aan de deur, geen fouten want je bestelt zelf via de menukaart, de bezorger heeft weinig tot geen cash bij zich (in de toekomst) dus een win-win situatie.
Last but zeker not least Tom Coronel, ’s werelds snelste internetondernemer en autocoureur.
Aantal tips en uitspraken:
- werk niet leuk? kappen ermee !
- luister naar de consument en vul zijn behoefte in.
- voeg youtube filmpjes toe aan je site en vergeet de ondertiteling niet, de meeste filmpjes worden zonder geluid ‘bekeken’.
- scoren doe je met gevoel en met een doel.
- een spoedcursus champagnespuiten
- is het een kans, wat doe ik ermee, is het een gevaar wat doe ik er tegen.
Mega interessante, inspirerende bijeenkomst over het actuele zakendoen. Ik zie uit naar een volgende motiverende bijeenkomst !