Search
Close this search box.

Correspondentendagen NOS 2012 bijzondere ervaring

Out of your comfortzone, niet makkelijk

Uitnodiging van de NOS correspondentendagen

Correspondentendagen
Correspondentendagen

Omdat ik altijd in ben voor andere, afwijkende dingen, bijeenkomsten en afspraken zei ik natuurlijk JA tegen de vraag of ik als (re)agerend publiek tijdens de correspondentendagen van de NOS aanwezig wilde zijn.

Daar ik me graag voorbereid, zowel voor mezelf als voor het nut van de bijeenkomst had ik gevraagd om een deelnemerslijst en een programma. Deze waren er niet beschikbaar of werden niet beschikbaar gesteld. Gelukkig het enige jammer maar helaas.

De eerste voordracht was van Maike Olij over de manier waarom we nieuws vergaren.

Een paar interessante conclusies, meten vs. weten en krijgen vs. halen.

  • Meten + krijgen = bijblijven
  • Meten + halen = niets willen missen
  • Snappen + krijgen = beleven
  • Snappen + halen = mening vormen

Waar de zoeker naar zoekt of voor open staat is afhankelijk van de persoon, het onderwerp, de tijd en de plaats.

Vwb social media: wees je ervan bewust en speel in op het doel, lezer dat/die je voor ogen hebt. Wellicht wil je ‘s ochtends gewoon bijblijven, tussen de middag niets missen, ‘s middags beleven en ‘s avonds je mening vormen… 

Nog een paar leuke weetjes

  • een infobatical : ff GEEN informatie meer
  • allochtone jongeren gebruiken meer nieuwsbronnen dan autochtone jongeren
  • het liefst heb je dat een ander een voor jou interessante en vooral betrouwbare selectie maakt

Vervolgens Sanne Walvisch over social media. Nog nooit zo’n duidelijk en open presentatie meegemaakt, echt een aanrader.

Paar weetjes:

  • 42% van de online Nederlanders is actief op facebook.
  • de focus is op twitter terwijl de massa op facebook actief is.
  • 52% van de nederlanders heeft een smartphone
  • negatieve (bij)verschijnselen van social media zijn verkeersongevallen en concentratiestoornissen
  • leuke app : skylin.es

Correspondenten zijn net echte mensen met dezelfde vragen en twijfels over b.v. Twitter:

  1. Moet ik dan twitteren dat ik naar de WC ga?
  2. Hoe vaak en hoeveel tijd?
  3. Wat heb ik fout gedaan, gisteren ben ik 10 volgens kwijt geraakt…………….
  4. MOET ik gebruik maken van de social media?

Daarna was Lara Ankersmit met info over de NOS vwb wijzigingen. Daar ik vind dat dat inside information is zal ik dat achterwege laten.

Met een tasje met een NOS mok, een NOS USB-stick en een NOS pen (dat kan beter..) een zeer uitgebreide rondleiding gekregen.

Leuk om achter de schermen te mogen kijken. En even een foto geschoten als nieuwslezeres.

DANK voor de bijzondere en informatieve dag !! Dit vraagt om een herhaling..

Meer van Kado-unieK

Blije klanten

5/5

“Werken met Herma is echt heel fijn. Voor onze Rode Kruis vrijwilligers zochten we een mooi eindejaarsgeschenk en Herma dacht mee met onze wensen. Het contact was erg prettig. Ze is enthousiast, schakelt snel en verzorgde alles tot in de puntjes. Even schakelen of sparren tussendoor kan altijd."

5/5

"Wij werken al jaren met Kado-unieK (Herma Goris) en we zijn altijd zeer tevreden met de geleverde diensten. Herma is snel en accuraat in het leveren van onze bestellingen. De service is uiterst betrouwbaar. Onze bestellingen worden op tijd geleverd. Ook bij last-minute verzoeken heeft Herma altijd tijd en is ze ook in staat om op tijd te leveren. Kortom, wij zijn zeer tevreden met Kado-unieK."