Inhaken en Newsjacking liever een flitsende eerste dan een verbeterde tweede



Een geslaagde bijeenkomst van 0318samen met als thema Inhaken en Newsjacking.

Veenendaal was dit keer aan de beurt (0318Samen verbindt Veenendaal en Ede) met als gastvrije gastheer IW4. Overheerlijke mini oranje tompoucen van Bakkerij Klok als de eerste inhaker. Hanno Spanninga van Foodresult praatte met zijn bekende flair de avond aan elkaar. Hij meldde tevens de verkiezing van de Stadsdichter van Ede op woensdag 20 april in Cultura in Ede.

Gonnie Spijkstra, (VerseReclame) de Inhaak koningin voorzag de kleine 100 deelnemers van tips, tricks en technieken over bekende inhakers door middel van een powerpoint presentatie. Als uithaker (inahaker bij het naar bUITengaan) kreeg iedereen een paar oranje schoenveters van Kado-unieK mee. Te gebruiken bij de vele komende inhaakmomenten als koninginnedag, EK2012 en OS2012.

Uiteraard kwamen als voorbeelden AH en Heineken voorbij maar ook KPN en HEMA ontbraken niet.

Maar niet alleen de Multinationals spinnen garen bij ludieke akties ook het MKB kan zich met een klein budget door op actualiteiten in te spelen in de picture twitteren. Dan is te denken aan de bekende evenementen maar ook lokale happeningen verdienen de aandacht.

Hanno gaf een aantal voorzetten waar op in te spelen is waaronder de kroning van Maxima (En WA mag natuurlijk inhaken). En daarbij nodigde hij de 0318sameners zich of een ander aan te melden voor de 0318Inhaakaward. Maar meer hierover volgt natuurlijk via Linkedin, twitter en de wandelgangen.

Dat de avond een suc6 was bleek uit de aanmelding van 2 nieuwe spraakmakende gastheren (YES Jan Veldhuizen!) en een potentiele uitbreiding van het verbindingsteam.

De volledige presentatie klik.

8 manieren om in te haken:

  1. Noem de gebeurtenis
  2. Gebruik een metafoor
  3. Beeld het thema af (plaszak)
  4. Beeld het symbool af (sinterklaas)
  5. Benadruk de sponsoring
  6. Feliciteer de betrokkene
  7. Verwijs zowel naar het merk als naar de gebeurtenis
  8. Logische link

Bijzonder dat de vraag werd gesteld mbt noviteiten, opvallen herhaling etc.. Liever een flitsende eerste dan een verbeterde tweede?
Het antwoord c.q. advies was : ga voor originaliteit en de volgende dag het 2e Bavaria jurkje werd gepresenteerd. jammer jammer jammer. Liever een flitsende sexy eerste dan een betere degelijkere tweede…

In Inhaken is juist never change a winning team fout…. 1e vereiste : wees verrassend.